Hälsohemmet

Ja nu är det ju verkligen dags att säga adjö till godis och annat fettigt som man annars äter både nu och då..denna sommarn har varit extrem...mycket mat och dryck samt godis typ varje dag....hade dock inte satsat på en beach 2009 men nån gång måste man sätta stopp! Sen vi kom hem från Kalmar och Öland så har vi slängt ut allt onyttigt ur kylen, frysen och skafferiet. Vi var och storhandlade och köpte nyttig men god mat. Min fina Sebbe som tränar mycket och ofta men gör dte här tillsammans med mej för att jag inte ska falla i gamla spår igen när han äter. Så detta gör vi ihop. Gulle dej! Man KAN faktiskt äta gott men samtidigt tänka på vad man stoppar i sej. Jag är laddad nu.


Jag fick en väldans huvudärk de första dagarna då jag inte åt godis. Kroppen är väl van vid att få det varje dag typ. Men man kan ju äta socker fast inte i just godis. Socker finns ju i så mycket annat. Tänk bara på frukt. Där finns bra socker att hämta.

Liksom alla andra som jobbar natt kan dte vara bra att veta hur man ska äta när man jobbar natt. Då är det lätt att stoppa i sej all möjlig skit för att bättra på blodsockernivån och hålla sej alert och vaken. Nu finns ju såklart andra alternativ, frukt, keso, råggröt med några bananskivor på osv...dte gäller bara att veta vad som är bra och inte...På natten går kroppen på lågvarv och som nattarbetare blir man hungrig och det är lätt att stoppa i sej olika saker som man kanske inte borde. Kroppen förbränner inte på samma sätt som under dagen då man är i farten hela tiden oh gör av med en massa energi.

Vi har alltid frukt hemma. Det är jättebra att ta till då man känner suget efter nåt att sätta i munnen. Ikväll var jag iväg o köpte massa keso. När jag äter keso så brukar jag äta med annanassmak men såg nu att det fanna med päron/vanlilj också. På natten när jag jobbar så ska jag ha med mej typ keso och råggröt med några bananskivor i. Det är mättande och samtidigt gott. Keso är också väldigt gott till mat, då kanske man ska välja den naturella smaken. Man kan göra en sallad med olika saker som man lägger upp fint och till det lite keso...rostbiff är också väldigt nyttigt och bra som jag äter ihop med en god sallad och keso. Fantastiska smaker. Nu har det även kommit ut en ny keso, päron/vanlilj...

Jag älskar mat och har alltid gjort det, men jag tänker på hur stora portioner jag tar till mej. Serverar på mindre tallrikar samt gör rätter ur Viktväktararböckerna som jag fick av svärmor när vi var nere. Man behöver inte följa just VV men man kan få tips och idéer på god o nyttig mat. Nyttigt är inte lika med salladsblad.

Och så är det ju det här med min ständiga Coca Colakonsumtion...jag dricker inte "vanlig" cola utan Zero eller Pepsi Max. Det är inget socker eller några kolhydrater i den. Visst, det är konstgjort socker och huruvida det är nyttigt eller ej kan man ju ta i en annan diskussion. Jag vet att zero och andra liknande produkter kan ge en ett ännu större sockerbegär och att man då äter mer godis men kan man stå emot det begäret så är det inget fel vad gäller vikten att välja Zero. Diabetiker rekommnederas att dricka lightläsk (har jag läst på Wikipedia, så det får man ju anta stämmer)
Jag är galen o coca cola zero och kommer inte att sluta med det..

Jag mår bra och känner att jag är en bit på vägen....jag är motiverad och mår gott i min nya nyttiga bana. När dagis och jobba satt igång så blir det powerwalks igen...var ganska länge sen nu....

Kommentarer
Postat av: sanna

Det låter spännande, och gott! Kommer säkert går kanon! sen e det ju bara en onyttighet kvar sen... =) puss

2009-08-12 @ 10:31:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • © J e s s i c a| D e s i g n
  • RSS 2.0